Miljøterapi

Organisationen er miljøterapeutisk funderet

Miljøterapi er en helheds-orienteret model, der tilgodeser de følelsesmæssige, sociale og indlæringsmæssige vanskeligheder. Miljøterapi er et overordnet sæt af handle og kommunikationsformer, hvor målet er, at skabe udvikling på alle plan. Man kan også sige, at miljøterapi er læren om altings betydning.

Idegrundlag for miljøterapeutisk arbejde. Behandlingen tager udgangspunkt i det enkelte barn, at styrke den enkeltes identitet, jeg-udvikling og selvværd, hvorved barnet får livskvalitet og bedre bliver istand til at indgå i sociale relationer og fællesskaber.

På Oasen arbejder vi på at koble tre niveauer i behandlingen til en helhed:

1. Den socialpædagogiske vinkel, hvor vi gennem en struktureret pædagogisk indsats med høj grad af involvering, skaber rytme, forudsigelighed og stabilitet i dagligdagen. Pædagogikken er anerkendende, empatisk og struktureret.
2. I dagligdagen arbejder vi ud fra miljøterapeutiske principper.
3. Den terapeutiske proces, hvor der arbejdes med det enkelte barns indre følelsesmæssige forhold.

Miljøterapi

Miljøterapi er helhedsorienteret og sammenhængende. Det er at planlægge en grundig værdifuld dagligdag for det enkelte barn, hvor intet er tilfældigt. Der er en mening med det vi foretager os, som skaber udvikling følelsesmæssig, socialt og eller indlæringsmæssigt. For børn med indre kaos, og med en række traumatiske oplevelser i rygsækken, er det især vigtigt at fokusere på, at der er mening i det vi foretager os sammen med dem. Som udgangspunkt er det en rolig dagligdag med rytme, tryghed og kærlige voksne med tilpas rummelighed. Dernæst er der en masse at samles om, når det gælder den mad vi spiser. Vi forsøger at skabe sammenhæng bl.a. ved at så, høste og lave ting i fællesskab. Der er drivhusene, med friske tomater, som smager helt anderledes, når man selv har vandet og passet dem. Det giver nogle gode sanseoplevelser, og reel viden om nogle ting i vores dagligdag.

Dyrehold og økologi

Det er en del af pædagogikken at lære at omgås dyr på forskellig vis, under sit ophold her. Der er en venlig hund, en brun labrador, desuden bor her to katte.
Hunde og katte er specielle i forhold til miljøterapien, hvor den følelsesmæssige kontakt bliver særlig tilgodeset. Det handler om at kunne lære om omsorg og dyrs behov, set i forhold til menneskers behov og derigennem få evne til indlevelse. Det kan være en væsentlig del for barnet, at kunne håndtere dyr, for siden hen at kunne reagere nuanceret følelsesmæssigt, i forhold til sine medmennesker. Ellers er der et stort akvarie med fisk, og et terarie med to landskildpadder.

Udemuligheder

Gården ligger på en fire tdl. stor grund. Der er store græsplæner, fodboldbane, sandkasse, bålplads og masser af træer at klatre i. Der er altid mulighed for gemmesteder, og udfoldelse af lege, hvor de foretrukne ofte er at lege krig, eller spark til bøtten og den slags. Der er også tre søer, hvor nogen kan lide, at gå på opdagelse efter tudser og biller, eller man kan se på de smukke åkanner. Når man er blevet større, kan det være rart at bruge haven til at finde en rolig plet på et tæppe, med en god bog. Frugthaven er et særligt kapittel med et væld af blommer, pærer og mange forskellige æbler. Gennem årene er haven blevet et terapeutisk særligt rart sted, med sammensatte dufte og farver der stimulerer sanserne med sit store farveflor og skønne dufte.